För en smidig digital vardag
Upptäck en värld där streaming och surf går hand i hand. 100 Mbit/s passar dig som vill ha en pålitlig och problemfri uppkoppling varje dag, oavsett om det är för ditt hem eller det mindre företaget.
Har du redan fiber och vill komma igång med din uppkoppling? Kanske vill du surfa ännu snabbare än idag? Vi hjälper dig oavsett behov.
En tjänst för dig i Linköping, Katrineholm och Mjölby
Grattis! Du har redan kraften av fiber i ditt hem. Nu är det dags att välja tjänsterna som gör skillnaden. Hos oss kan du enkelt aktivera och uppgradera din uppkoppling för att matcha din digitala livsstil.
Det är vanligt att man blandar ihop fiber och bredband. Fiber är kabeln som vi tillhandahåller och bredband är tjänsten du väljer att ha i kabeln. Fiberinfrastrukturen är alltså din digitala motorväg och bredband är bilen du kör på vägen. Vi bygger vägen – du väljer hastigheten!
Börja med att välja en tjänst som matchar just dina behov. Med vårt öppna fibernäthar du friheten att välja mellan en mängd olika leverantörer – som alla konkurrerar om att ge dig bästa möjliga service och pris.
I vårt fibernät hittar du bland annat leverantörer för:
När du har bestämt dig för en tjänst tecknar du avtal med den leverantör du valt. De ansvarar sedan för service och support kring dina tjänster.
Välj tjänst direkt
Du som bor i villa, är representant för ett företag eller fastighetsägare kan beställa tjänst på tre olika sätt. Bor du i lägenhet beställer du dina tjänster på annat vis: Så beställer du bredbandstjänster till din lägenhet
Här kan du jämföra tjänster och välja mellan många olika internetleverantörer. Se priser och paket i lugn och ro och gör din beställning med bara några klick.
Om du inte redan har en aktiv tjänst kan du koppla in din dator med en nätverkskabel till fiberuttaget och öppna en webbläsare för att komma till sidan där du beställer dina tjänster. Du behöver inte fylla i några krångliga tekniska uppgifter, allt är förberett och klart. Det enda du behöver göra är att ange dina personliga uppgifter och välja betalningssätt.
Har du redan en favoritleverantör i åtanke? Beställ tjänst direkt från dem för att snabbt komma i gång med din nya uppkoppling.
Har du valt och beställt tjänst? Då är ditt jobb klart. Nu kommer din internetleverantör att lösa resten. Inom 1–3 dagar kan du njuta av din snabba och stabila uppkoppling. Välkommen till en värld av oändliga möjligheter!
Upptäck en värld där streaming och surf går hand i hand. 100 Mbit/s passar dig som vill ha en pålitlig och problemfri uppkoppling varje dag, oavsett om det är för ditt hem eller det mindre företaget.
När alla dina enheter är uppkopplade samtidigt ger 250 Mbit/s en hastighet som uppfyller dina krav. Perfekt för multitasking med både spel, studier och streaming – helt utan fördröjning.
För dig som vill maxa ditt digitala liv är 500–1000 Mbit/s ett perfekt val – oavsett om ditt hem är fullt av smarta enheter eller om du strävar efter högsta möjliga prestanda.
Det fiffiga med öppen fiber är den stora valmöjligheten. Här kan du välja och jämföra priser, hastighet och paket fritt från ett stort utbud av bredbandsleverantörer. Oavsett om du är privatperson i villa, fastighetsägare eller företagare.
Fiberfördelare, bredbandsswitch, CPE eller "den lilla vita dosan" – kärt barn har många namn. Vi kallar den bredbandsswitch, och den används för att koppla samman fler nätverksenheter med varandra. Om du bara har en tjänst hos din leverantör behöver du ingen bredbandsswitch. Switchen behöver du först när du har fler än en tjänst, som till exempel både internet och TV.
Det kan finnas flera anledningar till att din uppkoppling strular. Här får du vägledning bland de vanligaste lösningarna.
Börja med att se till så att vi inte har meddelat om en pågående driftstörning i fibernätet.
Felsök din utrustning snabbt och lätt med vår guide.
Om det fortfarande inte fungerar behöver du ringa till din TV- eller internetleverantör för att göra en felanmälan. Om det visar sig att felet finns hos oss kommer de i sin tur att skicka en felanmälan till oss med den information vi behöver för att göra en felsökning.
Har du nyligen flyttat så kan det vara så att den gamla ägaren av din bostad fortfarande har ett aktivt abonnemang hos en leverantör, till exempel under en pågående uppsägningstid. Då ligger det abonnemanget och blockerar din nya anslutning. Kontakta den tidigare ägaren och se om tjänsten är uppsagd på den aktuella adressen. I andra hand bör du kontakta den leverantör du valt för att göra en felanmälan. Om det visar sig att felet ligger hos oss kommer de att skicka en felanmälan till oss med den information vi behöver för att felsöka.
För att skapa ett trådlöst nätverk hemma behöver du ha en wifi-router, en enhet som sänder ut wifi-signalen som dina digitala enheter kan koppla upp sig mot. Ibland ingår en router när du tecknar abonnemang hos din internetleverantör. Annars kan du köpa en av dem eller i närmaste elektronikbutik.
Det är viktigt att du placerar din router på en central plats i ditt hem för att få så bra täckning och hastighet som möjligt. Bor du stort eller har tjocka väggar kan det vara en bra idé att skaffa ett mesh-system eller en wifi-förstärkare, även kallad extender. Dessa hjälper dig att förstärka din wifisignal hemma.
Om du behöver fler portar än de som finns i din router kan du behöva en bredbandsswitch. Switchen gör att du får tillgång till fler portar och har möjlighet att ansluta fler trådbundna enheter. Många moderna routrar idag har inbyggd switch med flera portar, vilket kan vara tillräckligt för många.
Med hjälp av Bredbandskollen kan du enkelt mäta vilken hastighet du har på ditt bredband just nu.