Arbete i bredbandsnätet för dig som bor hos Stångåstaden fortsätter

Överläggningen av Stångåstadens bredbandsnät till Utsikt Bredband som påbörjades i våras kommer att fortsätta den 29 augusti.

Precis som idag kommer du att kunna beställa bredbandstjänster från ett flertal leverantörer. Största skillnaden mot tidigare är att Utsikt Bredband kommer ansvara för nätet och även sköta drift och underhåll, som därmed kommer att ske lokalt här i Linköping. Du som redan har tjänst via bredbandsnätet kommer inte att behöva beställa tjänst igen.

Tidplan

Innan sommaren har vi flyttat över dig som bor hos Stångåstaden i stadsdelarna Linghem, Ljungsbro, Södra Ekkällan, Valla, och Berga. Nu är det dags för resterande områden:  

Område 1

Område 2

Område 3

Område 4

Område 5            

Välkommen att kontakta oss - extraöppet vissa datum

Kundservice  når du på e-post: kundservice@utsikt.se och  tel 013-20 83 03. 

Öppettider: Mån-fre kl 9-16

Vi har extraöppet till kl 21 följande datum:
29 augusti, XXX, XXX, XXX

Frågor och svar

Varför byter Stångåstaden till Utsikt Bredband?
Stångåstaden har genomfört en upphandling på grund av att avtalet med Bredbandsbolaget löper ut och det är Utsikt Bredband som vunnit den.

Vad innebär detta? 
Utsikt Bredband kommer ansvara för bredbandsnätet och sköta drift och underhåll av nätet till Stångåstadens hyresgäster. Bredbandsnätet ger dig möjlighet att välja snabba och säkra bredbandstjänster, det vill säga tjänster för internet, TV och telefoni. 

Precis som idag kommer du att kunna beställa bredbandstjänster från ett flertal leverantörer. Största skillnaden mot tidigare är att Utsikt Bredband kommer sköta drift och underhåll, som därmed kommer att ske lokalt här i Linköping. Du som redan har tjänst via bredbandsnätet kommer inte att behöva beställa tjänst igen. 

Under tidig sommar och höst kommer Utsikt Bredband att se till att säkra kapaciteten i bredbandsnätet varför arbeten som till exempel grävning och kabeldragning i vissa områden kommer vara nödvändiga. 

När kommer bytet att bli aktuellt?
Arbetet påbörjas innan sommaren och slutförs tidig höst. Du kommer få ett brev via e-post innan arbetet påbörjas i ditt område. För detaljerad tidplan se slutet på denna sida.

Vad behöver jag göra?
Om du har tjänst/er via bredbandsnätet idag behöver du inte göra något. Tjänsten kommer flyttas över automatiskt. Har du bredbands-TV (IP-TV) kommer du behöva byta ut din bredbandsswitch (utrustningen i lägenheten). Vi (Utsikt Bredband) meddelar dig via brev när det blir aktuellt. Har du telefoni via Bredbandsbolaget kommer du att behöva byta modemet. Bredbandsbolaget meddelar dig via brev när det blir aktuellt.  Vill du byta tjänst kontaktar du berörd tjänsteleverantör direkt. Om du inte har bredbandstjänst idag och vill beställa gör du det via den portal som du kommer till om du ansluter en nätverkskabel från datorn till nätverksuttaget. 

Blir det någon skillnad för mig som kund?
Vid själva flytten av dig som kund till Utsikt Bredbands system kan kortare avbrott av dina bredbandstjänster förekomma. Tjänsterna ska sedan fungera som vanligt igen. Vi rekommenderar dig ändå att starta om din utrustning. Du som inte har tjänst kan sedan välja bredbandstjänster från ett flertal leverantörer precis som tidigare. Du som har bredbands-TV (IP-TV) måste byta din bredbandsswitch. Du som har telefoni via Bredbandsbolaget måste byta ditt modem. Du kommer få information när det blir aktuellt för dig.

Varför är det bra om jag startar om min utrustning efter överläggningen (flytten)?
Det tar cirka 1 h att få en ny IP-adress. Det innebär en timmes fördröjning innan det fungerar igen. Om du startar om din utrustning, det vill säga box, router, dator, TV-box med mera får du en ny IP-adress direkt, vilket alltså innebär att även bredbandstjänsten fungerar omedelbart.

Jag har en telefonitjänst via Bredbandsbolaget, hur påverkas jag?
Du behöver ett nytt modem som Bredbandsbolaget skickar till dig. Du får en avi så att du kan hämta modemet hos ditt postombud.  Installera det nya modemet det datum som står i brevet så att det är inkopplat när nätet kopplas till Utsikt Bredband. Följ installationsguiden som finns i paketet med modemet. Modemet har ett nytt unikt namn på det trådlösa nätverket (SSID). Även nyckeln som låser upp det trådlösa nätverket är ny. Du hittar både SSID och nyckel på undersidan av modemet. I samband med omkopplingen slutar ditt gamla modem att fungera. Ditt gamla modem returnerar du när det nya är igång. Använd gärna returavin som finns bifogad i paketet så står vi för portot. Vid frågor, kontakta Bredbandsbolaget på telefon 0770-777 000. Kundservice öppettider är 8-22, alla dagar i veckan.

Jag har bredbands-TV (IP-TV), hur påverkas jag?
Du som har bredbands-TV (IP-TV) kommer få en bredbandsswitch av oss (Utsikt Bredband) som du ska koppla in för att tjänsten ska fungera även i fortsättningen.  Vi kommer skicka bredbandsswitchen till dig. Du får en avi så att du kan hämta ut den hos ditt postombud. I paketet med bredbandsswitchen finns instruktion om hur du kopplar in den och vilket datum det ska ske. Det är viktigt att du hämtar ut paketet så snart du fått avin. Datum för inkoppling av bredbandsswitch som gäller för respektive område är:  Ljungsbro 23 maj, Södra Ekkällan 31 maj, Valla 1 juni och Berga 7 och 8 juni.

Var felanmäler jag mina bredbandstjänster?
Du felanmäler dina bredbandstjänster via din tjänsteleverantör precis som tidigare. Innan du felanmäler testa att starta om din dator och ev annan tillhörande utrustning.

Vart vänder jag mig med frågor om tjänster och priser?
Klicka här för information om tjänsteleverantörer, tjänster och priser. 

Jag har försökt att beställa bredbandstjänst och bor i ”något av områdena som berörs”, och det funderar ej. Varför inte?
Vid större arbeten såsom överläggning av bredbandsnät så måste nuvarande operatör frysa nätet för nyteckning. Så fort överläggningen är färdig kan du fritt välja leverantör i det öppna stadsnätet.

Hjälpte denna information dig? Nej